J'ai découvert encore des nouveaux étendus de mon ignorance au cours de mes lectures sur l'orgue.
Jusqu'à là, j'avais une idée un peu flou que le "Clavier bien tempéré" avait quelque chose à voir avec de la musique qui était gentil, tempéré. Et je n'avais que vaguement enregistré la possibilité de différents accordages, en écoutant une discussion avec un ami accordeur.
En fait, j'ai découvert que les différents 'tempéraments' c'est toute une science, due à une 'anomalie' de la nature qui fait que si on saute directement d'un octave à l'autre, on n'obtient pas la même fréquence que si on monte par 'quintes' (Do-Sol-Re-La, etc). Les différents tempéraments concernent où on va 'cacher' ces différences.
Pour faire court (et ne pas démontrer encore plus mon ignorance), celui auquel nous sommes tous habitués de nos jours, 'le tempérament égal', est un compromis où toutes les tonalités sonnent également bons/mauvais. D'autres tempéraments des siècles passés sonnaient différemment selon la tonalité.
Voilà un lien (trouvé ici) sur un organiste qui joue une prélude de Buxtehude sur un orgue avec le tempérament de l'époque. A la première fois, votre réflexe sera certainement "mais c'est pas accordé!". Pour ma part, après avoir écouté plusieurs fois, j'ai fini par trouver ça charmant.
Jusqu'à là, j'avais une idée un peu flou que le "Clavier bien tempéré" avait quelque chose à voir avec de la musique qui était gentil, tempéré. Et je n'avais que vaguement enregistré la possibilité de différents accordages, en écoutant une discussion avec un ami accordeur.
En fait, j'ai découvert que les différents 'tempéraments' c'est toute une science, due à une 'anomalie' de la nature qui fait que si on saute directement d'un octave à l'autre, on n'obtient pas la même fréquence que si on monte par 'quintes' (Do-Sol-Re-La, etc). Les différents tempéraments concernent où on va 'cacher' ces différences.
Pour faire court (et ne pas démontrer encore plus mon ignorance), celui auquel nous sommes tous habitués de nos jours, 'le tempérament égal', est un compromis où toutes les tonalités sonnent également bons/mauvais. D'autres tempéraments des siècles passés sonnaient différemment selon la tonalité.
Voilà un lien (trouvé ici) sur un organiste qui joue une prélude de Buxtehude sur un orgue avec le tempérament de l'époque. A la première fois, votre réflexe sera certainement "mais c'est pas accordé!". Pour ma part, après avoir écouté plusieurs fois, j'ai fini par trouver ça charmant.
One enormous part of my ignorance that I have discovered while reading about organs is the whole subject of temperament.
Up until not very long ago, I had this kind of fuzzy idea that the "Well-Tempered Clavier" was something about nice music, (as opposed to a "Mean-Tempered Clavier", for example!). As for different tunings, I only had vague memories of Peter I. talking about beats when tuning pianos.
As it turns out, there's a whole science of different tuning, because of a quirk of nature which is that (as I understand it) if you go directly from one octave to the next, you don't get exactly the same pitch/frequency as if you go from fifth to fifth all the way up (C-G-D-A, etc...). Temperament has to do with where you 'hide' the bits that don't fit.
To cut a long story short (and most of all to avoid exposing my continued ignorance), what we use now (Equal Temperament) is a kind of compromise which sounds equally good/bad in all keys. Other temperaments from previous ages sounded better in some keys than other, which meant (for example) that different key signatures had different 'feels' in the 'old days'. I.e., composers didn't just write everything in keys other than C to make pianist's lives hard.
Anyway, here is a link (found here) to someone playing a Prelude by Buxtehude (photo above) on an organ with the appropriate temperament (Mean Tone, Krigbaum organ at Yale university, Harald Vogel). On first listen, you'll wince and think "that needs tuning", but personally, after having listened several times, I find it... winsome (I couldn't think of a word without the 'cute' connotations, I guess 'it grows on you' would be closer, but too clichéd) .
Up until not very long ago, I had this kind of fuzzy idea that the "Well-Tempered Clavier" was something about nice music, (as opposed to a "Mean-Tempered Clavier", for example!). As for different tunings, I only had vague memories of Peter I. talking about beats when tuning pianos.
As it turns out, there's a whole science of different tuning, because of a quirk of nature which is that (as I understand it) if you go directly from one octave to the next, you don't get exactly the same pitch/frequency as if you go from fifth to fifth all the way up (C-G-D-A, etc...). Temperament has to do with where you 'hide' the bits that don't fit.
To cut a long story short (and most of all to avoid exposing my continued ignorance), what we use now (Equal Temperament) is a kind of compromise which sounds equally good/bad in all keys. Other temperaments from previous ages sounded better in some keys than other, which meant (for example) that different key signatures had different 'feels' in the 'old days'. I.e., composers didn't just write everything in keys other than C to make pianist's lives hard.
Anyway, here is a link (found here) to someone playing a Prelude by Buxtehude (photo above) on an organ with the appropriate temperament (Mean Tone, Krigbaum organ at Yale university, Harald Vogel). On first listen, you'll wince and think "that needs tuning", but personally, after having listened several times, I find it... winsome (I couldn't think of a word without the 'cute' connotations, I guess 'it grows on you' would be closer, but too clichéd) .
1 comment yet :
Hi Ben - for a fascinating read on the subject of temperament and the way it got a high profile in religious/political history in Europe see Stuart Isacoff's book 'Temperament'. (And yes, I'm still tuning!) - Peter I.
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